دید من ، نظر من در مورد فرمان خاص محترم امیرالمؤمنین در مورد
حقوق زنان صادر شده از جانب مقام رهبری امارات اسلامی
افغانستان
مورخ 03.12.2021
این فرمان که در
۶
ماده تصویب شده است و به تمام ارگان های مسوول وظیفه داده شد تا در
تطبیق و ترویج این فرمان نقش ارزنده داشته باشند .
طالبان در تلاش هستند که حمایت کشور ها و جامعه جهانی را جهت به
رسمیت شناختن افغانستان جلب نمایند که یکی از پیش شرط های جامعه
جهانی حق کار ، حق تحصیل و مشارکت زنان در اجتماع است .
طالبان که بیشتر از سه ماه می شود بعد از فرار ریس جمهور غنی و
ایجاد خلای قدرت در افغانستان آنان موفق شدند که قدرت سیاسی را به
دست بگیرند با آمدن طالبان از بین رفتن نظام جمهوریت ، از هم
پاشیدن اردوی ملی کشور و ایجاد فضای ترس و وهشت نه تنها برای زنان
بلکه برای تمام مردم افغانستان , گر چه سخنگویی طالبان از اعاده
حقوق زنان ، فعالین مدنی و عفو همه گامی سخن می گفت ولی مردم شاهد
نقص قوانین صادر شده از جانب طالب ها بودند که متهم به تناقض
گفتار و کردار هستند طالبان در طول سه ماه نه تنها برای رسانه ها
محدودیت ایجاد کرده که شاهد گرفتاری و شتم و شلاق ده ها خبر نگار
هستیم و بر علیه آزادی بیان قرار دارند بلکه محدودیت های بیشتر را
به مقابل زنان وضع کردند اعم از منع تحصیل ، منع کار ، منع سفر در
مجموع حذف زنان از مشارکت اجتماعی از عرصه های سیاسی ، فرهنگی و
اجتماعی که حذف وزارت زنان و نبود زنان در کابینه طالبان آشکارا
خشونت بر زنان افغانستان را مانند دوره گذشته حاکمیت امارات سال
۱۹۹۶
بر ملا ساخت ، فضای ترس و وهشت برای زنان ایجاد شد ، دروازه های
مکاتب و دانشگاه ها به روی زنان بسته شد ،زنان همه بیکار شدند ، به
حریم شخصی زنان تجاوز شد ، زنان نکاح جبری به جنگجویان طالب شد و
زندانی شدن در چهار دیواری خانه مطابق به شرعیت اسلام دانسته شده
است و فرار زنان از افغانستان که این همه چالش های فراروی زنان
اعتراضات فعالین حقوق زن را در داخل و خارج کشور حتی نگرانی
جهانیان را با خود داشت .
این فرمان در حالی صادر شده است که قطع کمک های جامعه جهانی ،
تحریم قرار دادن بانک های افغانستان و زندانی کردن پول های
افغانستان در بانک جهانی حتی خالی ماندن چوکی ملل متحد برای
افغانستان که یکی از جمله امضا کننده گان بیشتر از
۱۶۵کشور
های جهان در اسناد قبول شده ملل متحد است ، فروپاشی اقتصاد
افغانستان همچنان یکی از مشکلات بود بعد از به قدرت رسیدن طالبان
بحرانی انسانی ، قعطی و قیمتی که مردم یا مجبور به فروش دختران
خورد سال خود شده اند که پروانه مکزاد در ولایت بادغیس نمونه آن
است و یا مردم خود کشی کردند یا هم فرار از وطن را ترجیع دادند
همچنان دستگیری نظامیان و پرسونل اردوی ملی ، کشتار تاجکان و اقوام
اقلیت ها سر زبان ها شد که جهان خاموش مانده و نظاره گر وضعیت
افغانستان شده اند ، طالبان با اشتراک شان در کنفراس ها و نشست ها
از جمله کنفراس مسکو، نشست ،دوحه قطر،پاکستان وغیره تلاش کردند که
با همین تند روی شان جهانیان مجبور بسازند که افغانستان را به
رسمیت بشناسند که جهانیان با درک وضعیت این پیشنهاد را رد کردند در
عوض حمایت اقتصادی از مردم افغانستان و کمک های بشر دوستانه به
مردم را اعلان نموده اند در وضعیت نا هنجار طالبان مجبور به تغییر
استراتژی های تند روانه شان گردیده از نرمش ها تکتیکی برای به
رسمیت شناختن افغانستان که راه نجات مردم وکشور ما است استفاده می
کنند که آرزو داریم به این حقوق که برای زنان در فرمان تذکر داد
اند صادق بمانند بخشی این قوانین در قوانین رسمی نظام های گذشته هم
تذکر یافته است .
۱-
در بند اول : رضایت دختران بالغ در اثنای نکاح ضروری است (البته،
نکاح با کفو (هم مثل) باشد و خطر فتنه و فساد هم دران نباشد).
هیچکسی کدام زن را به جبر و اکراه به نکاح مجبور نمیتواند.
- نظر من : باید سن قانونی مشخص می شد
- ۹
سال ،
۱۴
سال ،
۱۶
سال ،۱۸
سال
- زیرا ازدواج زیر سن در کشور هنوز هم مروج است و تعدادی ادعا
دارند که دختر
۹
ساله می تواند ازدواج کند آیا کودک
۹
ساله می تواند با عقل و هوش نکاح را قبول و یا رد کنند ؟
-
-
۲-
زن مال
نیست، بلکه انسان آزاد و اصیل است و هیچکسی آن را در بدل صلح (بد)
داده نمیتواند.
نظر من ! با تایید از منع بد دادن زمانیکه انسان آزاد و اصیل است
چرا در مورد حق تحصیل ، حق کار ، حق سفر و مشارکت شان در عرصه های
سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی چیزی گفته نشده است ؟
۳-
پس از وفات شوهر، هرگاه عدت شرعی (چهار ماه و ده روز و یا وضع حمل)
سپری شود، زن بیوه را نه برادر شوهر به زور به نکاح گرفته میتواند
و نه کسی دیگری. زن بیوه در مورد نکاح و تعیین سرنوشت خود صاحب
اختیار است (البته که اصل کفو (هم مثل) و جلوگیری از فتنه و فساد
در نظر گرفته شده باشد).
نظر من : چون در بسیاری ولایات زنان جبری به برادر شوهر و یا اقارب
شوهر نکاح می شدند با تائید این بند
حق تلاق و اولاد باید روشن و واضع تذکر یابد که زنان از کدام حقوق
برخوردار هستند .
۴-
گرفتن مهر از شوهر نو حق شرعی زن بیوه است.
نظر من ! با تائید این بند ما در جامعه سنتی زنده گی می کنیم که
همه در مورد میدانیم در گذشته مطابق سنت زنان بیوه بدون حق مهر حتی
بدون کدام مصارفات که اگر مردی حاضر به ازدواج با زن بیوه می شد
یعنی ثواب اخروی را نصیب می گردید .
۵-
زن در مال شوهر متوفی، اولاد، پدر و دیگر اقارب به طور فرضیت و
عصبیت حق میراث و سهم ثابت دارد و هیچکسی وی را از حق اش محروم
کرده نمیتواند
نظر من ! با تائید این بند
باید تذکر داده می شد که زنان که طلاق می شوند آیا از این قانون
برخوردار است یا خیر ؟
در گذشته بیشترین زنان با داشتن برادر حتی از حق پدر مستحق نمی
شدند
زن تلاق شده نه از اولاد و نه از دارایی که حتی خودش در به دست
آوردن آن دارایی نقش داشته است مستحق نبوده باید تذکر داده شود .
۶-
کسی که چند زن دارد، مکلف است حقوق همه زنان را مطابق حکم شرعی
بدهد و در بین شان عدل قائم کند.
نظر من ! با تائید از حق زن ولی تذکر داده نشده چرا مرد چند زن
داشته باشد ؟
که چند زنی هم در خانواده ها حتی میان فرزندان جنجال بر انگیز است
.
حق تحصیل ، حق کار ، حق سفر ، مشارکت زنان در اجتماع ، در عرصه های
سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی
و جایگاه شان در نظام اسلامی امارات روشن تذکر داده شود
نوت ! بند
۲
زمانیکه زنان آزاد و اصیل هستند پس باید حق مساوی داشته باشند ولی
چرا از حقوق مساوی و برابر با مرد تذکر داده نشده است
که کنشگران و پژوهشگران همچنان می توانند در مورد نظر پردازی کنند
تشکر
زرغونه ولی جرمنی 05.12.2021
|